پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403
شناسه خبر:868

از امید تا ترانس / امین ضرغامیان

  • انداز قلم
مقالات

نگاهی به فلسفه  و فرهنگِ نام ها ی هفت تیم فوتسال شرکت کننده در جام رمضان 97 زیارت

 

 

دوشنبه پیش رو مسابقات فوتسالِ رمضان  97 زیارت آغاز می شود. چند روز قبل از آغاز افتتاحیه ی  این جام، 7 تیم شرکت کننده به همراه اسامی نهایی آنها در کانال زیارت اسپورت رسانه ایی شد. مسابقاتی که با وجود اراده های سفت و سختی که بر لغو آن وجود داشت بالاخره به همت سه شخصیت ورزشی زیارت (موسی پورخدر، ابراهیم ایمانیفرد و محمدرضا ایماندوست) برگزار می شود. این یاداشت بر آنست که مروری بر فلسفه و تاریخچه نامگذاری تیم های  حاضر در این رقابت ها داشته باشد. در این بین قدیمی ترین، پرافتخارترین ، جدیدترین و حتی عجیب ترین نام ها به چشم می خورد.

«امید»

اولین بار نام امید را «صمدقادری» بر سر زبان ها انداخت. زمینِ خاکیِ حد شرقیِ آرامگاه زیارت، با جنس خاک ماسه ایی خود، که از معدود زمین های فوتبال زیارت بود که بلافاصله پس از باران قابل استفاده بود را می توان زادگاه نام امید دانست. پس از آن درست زمانی که صمد و یارانش مشغله ها و زندگی را به فوتبال ترجیح دادند و پس از چندسال غیبت نام امید، این بار موسی پورخدر و امیدنادری، نوجوانان مستعد و در سایه قرار گرفته ی زیارت را، با نام تیم فوتبال چمنی امید تشکیل دادند. و چند دوره در مسابقات جام بخش مرکزی شرکت دادند. در همین بین تیم فوتسال امید نیز که بازیکنانش همان فوتبالیست های زمین چمن بودند، تشکیل شد. داوود شریفی، احسان نامدار، بشیر فردی، امین ضرغامیان و رسول فرهمندزاده برای چندسال تیمی را به نام امید تشکیل دادند که در کنار تیم ملوان یکی از دوقطب فوتسال زیارت شد. تیم امید به دلایلی نامعلوم خیلی زود منحل شد و بازیکنانش جذب تیم های دیگر شد.

اما پس از سال ها دوباره نام امید، و باز هم با همت موسی پورخدر، پا به مسابقات گذاشته است. در این تیم این بازیکنان به چشم می آیند:

امیررضا خزاعی ،بشیر فردی،مهدی پورحاجی، حبیب رستمی پور، محمود رجبی، احمد خزاعی، علی بیات ،ابوالفضل بلالی ، مصطفی فردی، ابوالفضل فردی ، حسین فردی و موسی پورخدر

«استقلال»

تاریخچه نام استقلال را باید در پایتخت جست و جو کرد. جایی که پس از انقلاب اسلامی، «تاج» جایش را به «استقلال» می دهد. و استقلال به عنوان یکی از دوتیم پر طرفدار ایران در گوشه کنار این مملکت ، صاحب تیم های هم نامِ بسیاری شد. زیارت نیز از این قاعده مستثنی نبود. استقلال زیارت، تیم گردن کلفت سالهای نه چندان دور، دوران طلایی اش را در زمین های خاکی و با بازیکنان بزرگی همچون برادران آبشیرینی، برادران کرمپور، رسول-مجید و اسماعیل بهروزی، برادران ضرغامدوست، اله کرم خدادادی، مسعود صداقت، امیدبهزادی و دیگران خلق کرد. استقلال سخت گل می خورد و راحت به گل می رسید. در سال های آغازین شروع مسابقات فوتسال، استقلال زیارت تیم فوتسالش را در جام های رمضان راهی مسابقات کرد. اما به مرور با پا به سن گذاشتن بازیکنانش از صحنه مسابقات محو شد. هرچند مدتی است که محمدرضا ایماندوست تیمی تحت عنوان «استقلال جوان» را سر و سامان داده است اما این تیم بیش از اینکه حاصل فلسفه استقلال قدیم باشد، حاصل اندیشه های شخص او و چکیده ایی از نسل جدید فوتبال زیارت است.

اما در جام رمضان 97 دوباره تیم «استقلال» بدون هیچ پیشوند و پسوندی پا به مسابقات گذاشته است اما وقتی نگاهی به اسامی بازیکنانش می اندازیم ، تنها و تنها مسلم کرمپور را در این بین یک قدیمی استقلال می یابیم.اسامی این تیم عبارت است از:

مسلم کرمپور ،حمیدرضا ایماندوست ،وحیدرضا ایماندوست ،محمدعلی ایمانی فرد، فرزاد رضایی،فرهاد رضایی، اکبر ایمان نژاد ،اصغر ایمان نژاد، علی جنابی مطلق، مصیب نیکزاد ، محسن مهرآوران و عباس ایمانیفرد

«پیشکسوتان»

همانطور که از نامش پیداست، قابل پیش بینی است که باتجربه ترین تیم مسابقات است. از دیرباز هرازگاهی نام پیشکسوتان در بین تیم های شرکت کنندگان مسابقات به میان می آید. مجموعه ایی از ستاره های دیروز که رفاقت با یکدیگر و عشق به فوتبال، آنها را گرد هم می آورد. معمولا تیم هایی که تحت این نام وارد می شوند، بسیار پرطرفدار هستند و همانقدر که در جابه جایی ها کند هستند به همان اندازه در نوع فوتبالشان چشم نوازند. البته معمولا حریفان آسانی برای جوانتر ها بوده اند. اما با نگاهی به لیست تازه ی  بازیکنان این تیم می بینیم که در ترکیب آن ابراهیم ایمانیفردِ سرحال-که بدون اغراق از آماده ترین های این روزهاست- به چشم می خورد. همچنین شهرام مددی که هنوز پای چپ ترسناکش را همراه دارد، و البته غلام آبشیرینی که همچنان پرسرعت است . نام این سه نفر خود نشان دهنده آنست که اسطوره های سه تیم اول سال های دور زیارت(استقلال، آزادی و پرسپولیس) تیم شان را راهی مسابقات کرده اند. و البته که جوان هایی در کنارشان هستند تا به هیچ وجه حریف راحت الحلقومی برای بقیه نباشند. اسامی این تیم عبارتند از:

غلامحسین کرمپور ،شهرام مددی ،علی فرهمندزاده، ابراهیم ایمانی فرد ،مهدی حسن زاده، فیض الله نظری، محمد آذررنگ، علی بحرینی ، ایمان بحرینی، امرالله انصاری ، محسن گرگین پور و حسین آذرنگ

«ملوان» 

نام ملوان نیز از راهی دور به زیارت رخنه کرده است، حتی دورتر از پایتخت. درست زمانی که ملوان بندر انزلی ظرف 4سال دوقهرمانی جام حذفی را کسب کرده بود، آن هم در رقابت با  استقلال تهران که به تازگی قهرمان جام باشگاه های آسیا شده بود، کافی بود تا به سرعت محبوبیت این تیم به سرتاسر ایران گسترش یابد. و روزی که قاسم گل افشان محو قدرت ملوان با کاپیتانی مرحوم سیروس قایقران بود به کمک دوستانش تیمی را بنا نهاد، که شاید تصور همچین  روزهای طلایی را از آن نداشتند. و به این ترتیب در زمینی خاکی، که  درآخرین نقطه ی محله آزادی و دقیقا مرز بین محله ی استقلال و آزادی بود ملوان متولد  شد. سال ها بعد وقتی اصغر کرمی که آن روزها تازه پشت لبش سبز شده بود پا به توپ شد،  ملوان را تبدیل به پرافتخارترین و با ثبات ترین تیم در عرصه ی فوتسال زیارت کرد. ملوان روزی که پا به مسابقات گذاشت از همان ابتدا میخش را در دفاع با حضور مصطفی انصاری و اصغر و حسین کرمی محکم کوبید. درون دروازه ابراهیم بهروزی(ف اسفندیار) و در خط آتش ابراهیم بهروزی(ف محمود) و برادران انصاری حضور داشتند. همین چند نفر کافی بودند تا با حداقل تغییر و با رهبری اصغر کرمی تیمی بسازند که تا به امروز هنوز مدعی اول قهرمانی است. و رمضان 97 دوباره پا به مسابقات گذاشته است. با این تفاوت که علاوه بر اینکه محمد فرهمندزاده را در کل مسابقات در اختیار ندارد،  احمد عوضی را نیز در مرحله گروهی در جمع خود غایب می بیند.

اسامی این تیم عبارت است از:

رضا فرهمندزاده، رسول فرهمندزاده، رضا آروند، احمد عوضی زیارتی ،حسین کرمی ،محمد آروند، طالب آذررنگ، یونس انصاری ، عادل چتزرین ،رضا خدادادی  ، ابراهیم بهروزی ( ف محمود) و اصغر کرمی

«وحدت»

نام وحدت با نام «مالک صالحی» پیوند عمیقی دارد. سال ها پیش رکود، فوتبال زیارت را فراگرفته بود و از معدود زمین های خاکی که هنوز رونق فوتبال در آن جریان داشت، یکی زمین نخلستان بود که محدود به جمعه ها می شد، زمین کُوُر که روحیه ی خاصی می طلبید که از آن لذت برد. و البته زمین ده قیاسی(در محله آزادی) که فوتبال «گل کوچیکش» و البته شلوغی بیش از حدش، برای همه ی فوتبالی ها ارضا کننده نبود. درست زمانی که محله پرسپولیس زیارت را رکود فراگرفته بود،  مالک صالحی و دوستانش زمینی را تهیه کردند و دیری نپایید که آن زمین خاکی-وسط بوته هایی که حرس شده بود - به داغ ترین نقطه ی فوتبالی زیارت تبدیل شد. از دل همین زمین خاکی ، تیم وحدت با لباس سبز رنگ ظهور کرد.

پس از مدتی مالک صالحی از تیم جدا شد. اما این نام همچنان در رقابت ها شرکت کرد. با باتجربه تر شدن بازیکنانش و اضافه شدن بازیکنان باکیفیت نه تنها قدرتمند شد بلکه چند دوره به فینال راه یافت و حتی کاپ قهرمانی را بالای سر برد. وحدت در حال حاضر با اتکا به ثبات تیمی و نظمِ قابلِ قبولِ حاکم بر آن تبدیل به تیمی باشخصیت و مدعی قهرمانی شده است. در این دوره از مسابقات این تیم با حداقل تغییر نسبت به دوره های قبل با این بازیکنان پا به مسابقات گذاشته است:

یحیی شریفی ،داوود شریفی، مهدی مددی ، حسین انصاری ، نواب عمادی، احسان نامدار، احسان بهزادی، سجاد بهزادی، کمیل فردی، جابر نادری، امیرحسین مددی و حبیب خشابی

«کِناره»

نامی بسیار اصیل برگرفته از نام قدیم زیارت کنونی که برای اولین بار پا به مسابقات گذاشته است. از گذشته ی فوتبالی این تیم چیزی نمی توان گفت. اما از سابقه ای استفاده از این نام می توان به قاسم مددی اشاره کرد که برای مقطعی بر مغازه اش گذاشته بود.  و البته نام وبلاگی در تحلیل و اطلاع رسانی اخبار زیارت در فضای مجازی، که آخرین به روز رسانی آن به حدود ده سال پیش برمیگردد.

اما با همت محمود قدرتی دوباره این نام بر سر زبان ها افتاده است. اینبار به عنوان نامِ تیم فوتسال حاضر در مسابقات جام رمضان 1397. شاید بتوان کناره را به عنوان جوان ترین تیم حاضر در مسابقات نیز قلمداد کرد که امید نادری با تجربه را به عنوان   سرپرست در کنار خود می بیند. اسامی بازیکنان این تیم عبارت است از:

داوود چتزرین ، محمدرضا ایماندوست ، روح الله قائدزاده ، علی توکلی نیا، امیر سعیدی، رضا انصاری ،منصور کرمی ، ناصر صالحی ، مجتبی پرنیان ، پوریا دشتپور و محمود قدرتی

«ترانس»

بی شک جذاب ترین و خاص ترین نام  در میان 7 تیم شرکت کننده متعلق به تیم ترانس است. تیم ترانس نه از گرد هم آمدن دانشجویان رشته برق ، و نه جمعی از برقکاران زیارت تشکیل شده است. حکایت از روزهای  بد و خوب یک محله است. وقتی به هم تلفن می کنند و قرارگاهشان می شود یک ترانس برق معمولی وسط یک محله معمولی. بچه های محله ترانس پر از خاطرات تلخ و شیرین، بیش از آنکه یک تجمع باشند یک فرهنگ هستند. فرهنگی برآمده از بطن یک مجموعه ی  بی ریا در جامعه ی امروز زیارت ،که با وجود دست انداختن های مداوم یکدیگر( به عنوان یک فرهنگ)، صفایی دارند که کمتر در جامعه تکنولوژی زده امروز شاهدش هستم.

فیلم ماندگار جامايکا روایت ماجرایی است از مردمی گرمسیری کشور جامایکا که تصمیم میگیرند با نصف کردن آبگرم کن و ساخت لوژ در مسابقات المپیک زمستانه به رقابت با ثروت مندان اروپایی بپردازند.  این فیلم به زیبایی اتکا به فرهنگ را نمایش می دهد، و در انتها نه تنها این لوژ (نصف آبگرمکن) که پیچ هایش تاب پیچ های پیست را نمی آورد، مورد تمسخر قرار نمی گیرد بلکه مورد تحصین حضار قرار می گیرد. و به زیبایی هر چه تمام تر نشان می دهد که هر انسانی با اتکا فرهنگی که در آن رشد کرده، حتی اگر پیروز نشود، می تواند سربلند باشد.

 جماعت محله ی ترانس نه تنها به یکدیگر متعهد هستند بلکه به یک ترانس رنگ و رورفته وسط محله نیز وفادار مانده اند. نام تیم ترانس بر گرفته شده از یک ترانس برق است که برای دومین بار با این نام پا به مسابقات گذاشته است. ترانسی که میعادگاهِ غم ها، شادی ها، عزاها و جشن های یک محله است. اسامی تیم ترانس عبارتند از:

ابراهیم بهروزی(ف اسفندیار)، سعید موسوی، رسول شاهانی، سجاد موسوی، محمد کرمی، حسین آردم، هادی طلایی، صادق گرگین، حسین گرگویی، امیرحسین فرهمند و امین ضرغامیان

کلام آخر:

و نهایتا جام رمضان 97 زیارت بزودی آغاز می شود و پس از چند هفته ی هیجان انگیز، قهرمانش مشخص می شود و به تاریخ می پیوندد. و چون امانتی به نسل های بعد تحویل داده می شود. اما آنچه اهمیت دارد هویت و اصالت مسابقاتی ست که سال هاست شیرینی بخش رمضان های زیارت بوده است. همان قدر که اصالت یک جام، به عنوان جزیی از فرهنگ جامعه ی ورزشی زیارت اهمیت دارد به همان اندازه حفظ هویت تیم ها که هر کدام با فلسفه هایی متفاوت پا به مسابقات می گذارند، ارزشمند است. و براستی جای افسوس دارد که اصیل ترین تیم های زیارت، جایشان در بین اسامی خالی است تیم هایی همچون آزادی، پرسپولیس، کارگر، نخلستان و ...

امید آنکه نسل جدید زیارت نام تیم های  با اصالت زیارت را زنده نگه دارند و اگر فلسفه ایی جدید و نامی جدید برگزیده است، به ماندگار کردن این نام ها بیاندیشد.

 

ارسال نظر به عنوان مهمان

نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت به نمایش گذاشته خواهد شد
  • سنار فتحی

    تحلیل و توصیف بسیار عالی بود.می شد از سابقه ایتقلال بیشتر نوشت.شادروان نادرپور٬برادران زرنگار و حمایت و فعالیت خانواده سعادتمند..‌

    دوست دارم 0
  • Seyed hamid fatemi

    با سلام خدمت عزيزان يه توضيح در مورد تيم كناره عرض كنم كه تيم كوهنوردي و دوچرخه سواري كناره زيارت دشتستان قريب به ١٥ سال است كه به صورت تخصصي به اين ورزش پرداخه و الان نيز در دو گروه بانوان و آقايان فعاليت مستمر دارد كه در اين دوره از مسابقات فوتسال نيز با لگوي تيم كوهنوردي و دوچرخه سواري كناره به ميدان خواهد رفت . با تشكر سيد حميد فاطمي

    دوست دارم 0
  • Seyed hamid fatemi

    با سلام خدمت عزيزان يه توضيح در مورد تيم كناره عرض كنم كه تيم كوهنوردي و دوچرخه سواري كناره زيارت دشتستان قريب به ١٥ سال است كه به صورت تخصصي به اين ورزش پرداخه و الان نيز در دو گروه بانوان و آقايان فعاليت مستمر دارد كه در اين دوره از مسابقات فوتسال نيز با لگوي تيم كوهنوردي و دوچرخه سواري كناره به ميدان خواهد رفت . با تشكر سيد حميد فاطمي

    دوست دارم 0
تبلیغات شما 1
تبلیغات شما 2

نظر سنجی

به نظر شما برای پیشرفت و اعتلای زیارت نیاز به اقدام در کدام موارد بیشتر احساس می شود؟
به نظر شما برای پیشرفت و اعتلای زیارت نیاز به اقدام در کدام موارد بیشتر احساس می شود؟
شما باید حد اقل یک گزینه را برای رأی انتخاب کنید!