شنبه, 08 ارديبهشت 1403
شناسه خبر:905

اثر اندر کنش قاب و میان قاب تحت اثر زلزله در دو جهت درون صفحه و برون صفحه/ فضل الله بهروزی

  • انداز قلم
مقالات

نتیجه این تحقیق نشان می دهد که بر خلاف تصور میان قاب های ساختمانی در طبقات فوقانی آسیب کمتری می بینند

 

 

مهندس فضل اله بهروزی متولد ۱۳۵۶ تحصیل کرده دانشگاه خلیج فارس بوشهر در رشته مهندسی عمران با مدرک لیسانس و همچنین دارای مدرک فوق لیسانس مهندسی عمران گرایش زلزله از دانشگاه صنعتی شیراز می باشد.

با توضیحات مهندس بهروزی پایان نامه ایشان در مقطع کارشناسی ارشد پیرامون تخریب میان قاب ها (دیوار ها) در ساختمان های اسکلت بتنی می باشد که بعد از ارائه پایان نامه با پیشنهاد استاد مشاور این پایان نامه تبدیل به مقاله شده و به مجله علمی اشپرینگر (یکی معتبرترین مجلات علمی دنیا) در بخش بولتن مهندسی زلزله فرستاده و خوشبختانه مورد پذیرش واقع گردیده است.

در این مقاله به بررسی اثر اندر کنش قاب و میان قاب تحت اثر زلزله در دو جهت درون صفحه و برون صفحه پرداخته شده است.

تحقیقات زیادی در مورد اثر زلزله بر روی میان قاب ها در سال های اخیر صورت گرفته است ولی موضوعی که این مقاله را متفاوت می کند بررسی اثر همزمان زلزله بر روی ساختمان به صورت سه بعدی و دوم تحلیل در نرم افزار قدرتمند اپن سیس بصورت تحلیل غیر خطی تاریخچه زمانی می باشد.

نتیجه این تحقیق نشان می دهد که بر خلاف تصور میان قاب های ساختمانی در طبقات فوقانی آسیب کمتری می بینند و تقریبا ریزشی ندارند و در طبقات پایین هم این آسیب خیلی چشمگیر نیست ولی بیشترین آسیب و فرو ریزش مربوط به طبقات میانی ساختمان می باشد.

به طور مثال در این تحقیق ساختمان ۱۲ طبقه که تحت اثر ۲۰ زلزله بزرگ دنیا از جمله زلزله منجیل ایران تحلیل شد دیوار های ۳ طبقه آخر هیچگونه ریزشی نداشتند وطبقات اول و دوم به ندرت آسیب دیدند ولی میان قاب های طبقات  میانی فرو ریختند و مصداق عینی این اتفاق در زلزله ها از جمله زلزله اخیر کرمانشاه قابل مشاهده هست.

اما چرا با وجود اینکه بیشترین جابجایی جانبی در طبقات آخر صورت می گیرد ولی کمترین آسیب در این طبقات بوجود می آید؟

در جواب این سوال باید گفت که علت ریزش دیوار ها جابجایی زیاد طبقات نیست بلکه علت اصلی اختلاف جابجایی دو طبقه متوالی(دریفت طبقات) واندر کنش قاب و میان قاب هست که باعث فروپاشی دیوارها می گردد.

مقاله از این قسمت قابل دانلود می باشد

 

سایت زیارتیها، برای آقای مهندس بهروزی آرزوی موفقیت و سربلندی دارد .

 

ارسال نظر به عنوان مهمان

نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت به نمایش گذاشته خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد
تبلیغات شما 1
تبلیغات شما 2

نظر سنجی

به نظر شما برای پیشرفت و اعتلای زیارت نیاز به اقدام در کدام موارد بیشتر احساس می شود؟
به نظر شما برای پیشرفت و اعتلای زیارت نیاز به اقدام در کدام موارد بیشتر احساس می شود؟
شما باید حد اقل یک گزینه را برای رأی انتخاب کنید!