شنبه, 01 ارديبهشت 1403
شناسه خبر:794

مزارع دیم هندوانه زیارتی ها این روزها حال و روز خوشی ندارند

  • انداز قلم
گزارش

 

تاخیر در بارش رحمت الهی کشاورزان دشتستان را بعد از نا امیدی از برداشت گندم ، اینبار مزارع هندوانه آنها نیز دچار ویروس و آفت شدند تا نا امیدتر از قبل باشند .

 

 

به گزارش زیارتی ها ؛ 

کشاورزان زیارت که امسال به کلی از برداشت گندم نا امید شده بودند در آخرین روزها سال 95 با بارش های مداوم رحمت الهی روبرو شدند که امید را در دلهایشان زنده کرد .

هر چند کار از کار گذشته بود ولی باز هم مردم خوشحال از این بودند که شاهد زنده شدن رودخانه ها و سفره های زیر زمینی خواهند بود تا بتوانند دیگر محصولاتشان را به بار بنشانند. 

با جاری شدن سیل در آخرین روزهای اسفندماه در دشتستان دیم کاران همه تصمیم بر کاشتن هندوانه و خربزه گرفتند و حتی تکه زمینی را خالی نگذاشتند .

حالا با گذشت حدود سه ماه از کاشت مزارع هندوانه، امروز که تمامی این محصولات به بار نشسته اند شاهد معایب عجیبی در بین محصولات آنها هستیم .

از جمله ترکیدن خود به خود هندوانه ، تغییر رنگ دادن و پژمرده شدن های یهویی بوته ها و ....

از همین رو تصمیم گرفتیم تحقیقی گسترده نماییم تا علت این موضوع برایمان مشخص شود .

به اداره جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان ، نزد مهندس رحیمی رفتیم تا اطلاعات کسب نماییم .

ایشان با اشاره به اینکه دیم کاری تقریباً در همه جای کشور منسوخ شده است گفت :

هندوانه دیم را شما زمانی میتوانید بکارید و به بار بنشیند که در طول سال شاهد باران های فراوان باشید و در نهایت جاری شدن سیل را در بر داشته باشد تا ضمن سیرآب شدن زمین ها بتواند ذخیره کننده روزهای پیش رو باشد. خواستم که چنین کاری را نکنند ولی حرفهای ما بر هیچ کس کارگر نشد که نشد و امروز باید شاهد از بین رفتن تمامی مزارع و زحمات همشهریانمان باشیم.

 

وی ادامه داد که هندوانه ها دارای ارقام بسیار متنوعی هستند که از نظر شکل میوه ، رنگ گوشت ، و طول دوره رشد و ... متفاوت می باشند. 

 

هندوانه ها به دو دسته تقسیم می شوند ، هندوانه پوست نازک و هندوانه پوست کلفت ، که پوست نازک برای مصرف محلی _ گویش محلی (خومونی) می باشد که عمده کشت و مصرف ما نیز از همین نوع است .

رحیمی در پایان توضیح داد و گفت : متاسفانه فعلا قارچ فوزاریوم و ویروس بدلیل تاخیر در تمامی مزارع شایع شده که هیچ نوع سموم بازدارنده هم ندارند . در طول روز به میزان بالایی می رسد و شب با تغییر چشم گیر دما مواجه هستیم که باعث ترکیدن هندوانه ها می شود.

رحیمی همچنین به تمامی کشاورزان توصیه نمود باید برای چنین کاری از ارقام متحمل و کشت نشا کمک گرفت تا دیگر شاهد چنین وضعیت تاسف باری نباشیم.

 

ارسال نظر به عنوان مهمان

نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت به نمایش گذاشته خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد
تبلیغات شما 1
تبلیغات شما 2

نظر سنجی

به نظر شما برای پیشرفت و اعتلای زیارت نیاز به اقدام در کدام موارد بیشتر احساس می شود؟
به نظر شما برای پیشرفت و اعتلای زیارت نیاز به اقدام در کدام موارد بیشتر احساس می شود؟
شما باید حد اقل یک گزینه را برای رأی انتخاب کنید!