جمعه, 10 فروردين 1403
شناسه خبر:881

خسرو آواز ایران / محمدجواد اله یاری

  • انداز قلم
یادداشت

 شجریان ماحصل و چکیده ای از آثار ستارگان ادب پارسی را با آواز خود جاودانه تر ساخته است .

 

 

با وجود اینکه شاید استاد شجریان دیگر توان روی سن رفتن نخواهند داشت اما برای نسل ها مرغ سحری خواهد بود که نوای آزادی بشر سر می دهد. و در هر برهه ای با او هم صدا خواهند شد که: ای خدا، ای فلک، ای طبیعیت، شام تاریک ما راه سحر کن.

هماهنگونه که بعداز کوتاه شدن دست خلفای عباسی از خاک وطن به همت وجان فشانی یعقوب لیث ودیگر آزادگان وطن‌پرست با ورود به قرن چهارم هجری حکیم ابوالقاسم فردوسی سربرآورد و شعاع وجودی اش وقدرت معنوی وفرهنگی شاهکارش،(شاهنامه) چنان بود که خراسان بزرگ را مهد فرهنگ وادب پارسی نموده است.از فردوسی قرن چهارم تا دکتر شفیعی کدکنی اکنون واز طوس تا نیشابور واز خراسان کنونی تا افغانستان وتاجیکستان وترکمنستان وازبکستان واز خوارزمشاهیان تا سامانیان وتا حال، در فراز و فرودها و تغییرات زیادی که در ایران چه از لحاظ فرهنگی چه سیاسی چه ادبی چه آیینی اتفاق افتاده درهیچ برهه ای نقش فردوسی وشاهنامه کم‌رنگ نشده ونخواهد شد.

اکنون نیز ۱۰۰۰ سال پس از فردوسی، شجریان ماحصل و چکیده ای از آثار ستارگان ادب پارسی را با آواز خود جاودانه تر و در زندگی معنوی وهنری فرهنگی فارسی زبانان دوستدارن ادب فارسی چنان ساری وجاری نموده  که گذر زمان تاثیری در فراموشی این  هنرمند خاص وکم‌نظیر نخواهد داشت.براین باورم که او هم هزاره هایی  دیگر در آسمان ادب وموسیقی اصیل وعرفانی ایرانی خواهد درخشید. شجریان در حیات وممات چون مرادش حافظ، زیارت گه رندان جهان خواهد شد.با آرزوی سلامتی واستمرار حیات پرفیض برای استاد شجریان .

محمد جواد اله یاری

ارسال نظر به عنوان مهمان

نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت به نمایش گذاشته خواهد شد
  • اسماعیل حسام مقدم

    بسیار عالی... محمدرضا شجریان وابسته به نسلی از فرهیختگان و هنرمندان ایران معاصر است که ادبیات کهن فارسی را در موسیقی فاخر ایران احیا نمودند. شجریان با انتخاب حرفه ای شعرهای کهن ادبیات فارسی، پیوندی ناگسستنی بین مردم و ادبیات کهن به واسطه موسیقی خلق کرد. میراث بسیار بزرگی از خود به جای گذاشته است. خداوند به سلامت دارش

    دوست دارم 0
تبلیغات شما 1
تبلیغات شما 2

نظر سنجی

به نظر شما برای پیشرفت و اعتلای زیارت نیاز به اقدام در کدام موارد بیشتر احساس می شود؟
به نظر شما برای پیشرفت و اعتلای زیارت نیاز به اقدام در کدام موارد بیشتر احساس می شود؟
شما باید حد اقل یک گزینه را برای رأی انتخاب کنید!