پنج شنبه, 09 فروردين 1403
شناسه خبر:719

عدم امکان استفاده از هورمون رشد در مرغ گوشتی/داریوش ممنون

  • انداز قلم
مقالات

هورمون رشد از نوع هورمون های پروتئینی است که برای موثر بودن باید به صورت تزریقی تجویز شود. در غیر این صورت چنانچه از راه خوراکی مصرف گردد، همانند آنچه در مورد پروتئین های ذرت و سویا روی می دهد، به سرعت هضم خواهد شد. تحقیقات نشان می دهند که آزادسازی هورمون رشد طبیعی در جوجه ها به صورت ضربانی اتفاق می افتد و هر ۹۰ دقیقه به حداکثر خود می رسد.

 

 

این روزها در فضایی مجازی مرتب به نوشته های بر میخوریم که بدون هیچ گونه پشتوانه علمی هشدار میدهند مرغ مصرف نکنید چون در تولید آن از هورمون استفاده شده است ویا فلان قسمت مرغ بدون هورمون یا دارایی هورمون لذا بر خود لازم دانستم مطالب ذیل را در خصوص عدم امکان استفاده از هورمون رشد در طیور گوشتی به تحریر در آورم .

از نظر شکل شیمیایی، هورمون ها به دو شکل مختلف شامل «هورمون های استروئیدی» و «هورمون های پروتئینی» وجود دارند. هورمون های استروئیدی در صورتی در بدن فعال هستند که از طریق خوراکی مصرف شوند. به عنوان مثال قرص های مورد استفاده جهت کنترل زایمان (قرص های ضدباروری) از نوع هورمون های استروئیدی می باشند که به شکل خوراکی مصرف می شوند و حتّی پس از عبور از دستگاه گوارش فعّال باقی می مانند. این در حالی است که هورمون های پروتئینی در معده تجزیه شده و بعد از عبور از دستگاه گوارش به میزان زیادی متابولیزه می شوند. این گروه از هورمون ها پس از بلع و خورده شدن قابلیت خود را برای فعالیت در بدن از دست می دهند. لذا این گروه از هورمون ها برای آنکه بر بدن تاثیر داشته باشند باید از راه تزریقی تجویز شوند. در این ارتباط می توان به هورمون انسولین اشاره کرد که همانند هورمون های رشد از نوع هورمون های پروتئینی است. همانطور که تمام مبتلایان به بیماری دیابت نیز می دانند، هیچ نوع انسولین خوراکی وجود ندارد که بتوان آن را جایگزین انسولین تزریقی نمود. در صورتی که انسولین از طریق خوراکی مصرف شود، مانند سایر پروتئین ها در دستگاه گوارش تجزیه شده و اثر خود را از دست می دهد و به همین دلیل انسولین باید به شکل تزریقی مورد استفاده قرار گیرد. هورمون های رشد نیز اگر به روش خوراکی و همراه با غذا به جوجه ها خورانده شوند، در دستگاه گوارش تجزیه شده و کارایی خود را از دست خواهند داد. 

- تجویز دشوار

تجویز هورمون ها در گله های طیور بسیار دشوار است. همانطور که اشاره شد هورمون رشد نیز از نوع هورمون های پروتئینی است که برای موثر بودن باید به صورت تزریقی تجویز شود. در غیر این صورت چنانچه از راه خوراکی مصرف گردد، همانند آنچه در مورد پروتئین های ذرت و سویا روی می دهد، به سرعت هضم خواهد شد. تحقیقات نشان می دهند که آزادسازی هورمون رشد طبیعی در جوجه ها به صورت ضربانی اتفاق می افتد و هر ۹۰ دقیقه به حداکثر خود می رسد. این بدان معنی است که حتّی با فرض مصرف هورمون رشد در گله های طیور، تنها روش مناسب و مطلوب برای موثر بودن آن(همانند تزریق مکرّر انسولین در بیماران مبتلا به دیابت)، تزریق های مکرّر و به دفعات بسیا زیاد آن از راه داخل وریدی برای جوجه ها است ، که فراهم نمودن تدارکات لازم برای تزریق روزانه هورمون رشد یا هورمون های پروتئینی به میلیون ها قطعه جوجه گوشتی در مزارع پرورش مرغ گوشتی در ایران عملا غیرممكن است و حتی در صورت عملی بودن، عوارض سوء ناشی از استرس وارد شده به طیور خیلی بیشتر از اثرات مفید این هورمون ها در افزایش رشد می باشد. 

در پايان ياداوری مينمايم كه پديده رشد مجموعه ای از اعمال و رويدادهای پيچيده متابوليكی است كه به طيف گسترده ايی از فعاليت های غدد درونی بستگی دارد. 

 

داریوش ممنون دانشجوی سال پنچ دکترای دامپزشکی

ارسال نظر به عنوان مهمان

نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت به نمایش گذاشته خواهد شد
  • پيروي

    مطلب ارايه شده بسيار مفيد و عالي است

    دوست دارم 0
  • زیارتی

    با سپاس از جناب ممنون ، انشاالله موفق و موید باشید .

    دوست دارم 0
  • hoda

    موفق و پیروز باشی.

    دوست دارم 0
  • hoda

    موفق و پیروز باشی داریوشِ عزیزم

    دوست دارم 0
تبلیغات شما 1
تبلیغات شما 2

نظر سنجی

به نظر شما برای پیشرفت و اعتلای زیارت نیاز به اقدام در کدام موارد بیشتر احساس می شود؟
به نظر شما برای پیشرفت و اعتلای زیارت نیاز به اقدام در کدام موارد بیشتر احساس می شود؟
شما باید حد اقل یک گزینه را برای رأی انتخاب کنید!