جمعه, 31 فروردين 1403
شناسه خبر:856

نگاهی به توافقنامه 2015 آب و هوایی پاریس/مسعود صداقت

  • انداز قلم
مقالات

امروزه تغییرات آب و هوایی زمین جز مسایل و نگرانی‌های مهم کشورهای دنیاست. سازمان ملل متحد ....

 

امروزه تغییرات آب و هوایی زمین جز مسایل و نگرانی‌های مهم کشورهای دنیاست. سازمان ملل متحد بعنوان بزرگترین و فراگیرترین سازمان بین‌المللی جهانی از اواخر قرن بیستم تاکنون این مهم را شناسایی و با برگزاری کنفرانس‌ها و تصویب موافقنامه‌های متعدد سعی در کنترل این تغییرات نمود که از مهمترین این توافقات توافقنامه 2015 پاریس می‌باشد که در نوع خود یکی از مهمترین توافقات بین المللی است که هدف اصلی از انعقاد آن کاهش گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر زمین و جلوگیری از گرمایش بیشتر زمین و تغییر اقلیم جهان است.

 

اگرچه خروج ایالات متحده امریکا به عنوان یکی از تولید کنندگان عمده گازهای گلخانه‌ای با ورود ترامپ به کاخ سفید تا حدودی این توافق را به چالش کشید ولی اراده کشورهای دنیا خصوصا کشورهای توسعه یافته و صنعتی جهان در اجرای این توافق این امید را زنده کرده که تا دو دهه آینده وضعیت آّب و هوایی کره زمین حداقل از وضعیت فعلی بدتر نشود.

 

از نکات برجسته این توافق نسبت به سایر اسناد و توافقات قبلی خصوصا پیمان "کیوتو" این است که در پیمان "کیوتو" تقریبا فقط کشورهای توسعه یافته و صنعتی متعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بودند و همین عامل باعث اعتراض این کشورها از جمله ایالات متحده امریکا شد که اعتقاد داشتند اجرای این پیمان فقط بوسیله کشورهای توسعه یافته باعث لطمه به اقتصاد آنها خواهد شد.

ولی در توافق پاریس همه کشورهای دنیا اعم از توسعه یافته و در حال توسعه بر اساس مسئولیت مشترک اما متفاوت متعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می باشند.

از جمله محورهای مهم این توافق: 1 – محور تامین مالی 2- محور توسعه و انتقال فناوری

مهمترین برنامه های محور مالی عبارت است از تعهد کشورهای توسعه یافته جهت تامین مالی طرح های زیست محیطی، اولویت کمک‌های مالی به کشورهای کوچک و فقیر و کمتر توسعه یافته و همچنین تامین اعتبار صندوق سبز اقلیم به میزان یکصد میلیارد دلار است.

از مهمترین محورهای توسعه و انتقال فناوری نیز می‌توان به کاهش گازهای گلخانه ای از طریق اشتراک فناوری میان کشورهای دنیا، ارائه توانمندی های کشورهای توسعه یافته در کاهش گازهای گلخانه ای و نیازمندی های کشورهای در حال توسعه در فناوری های زیست محیطی اشاره نمود.

به هر صورت امید است که اجرای این توافق مهم توسط کشورهای امضا کننده باعث نجات کره زمین گردد.

 

مسعود صداقت : مدرس دانشگاه و دانشجوی دکترای حقوق بین الملل

ارسال نظر به عنوان مهمان

نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت به نمایش گذاشته خواهد شد
  • محمد جواد اله ياري

    به نام خدا. مسعود صداقت نمونه ي بارز انسان هايي ست كه همه ي تنگناهاي زندگي را با پشت كار وتلاشي مضاعف به فرصت تبديل نمود واز دانش اموز به ورزي تا اكنون تحصيل در مقطع دكتراي حقوق بين الملل اثبات نمود كه موانع هر چند سخت وطاقت فرسا باشند با تلاش وعزم واراده ي انسان توان مقابله نداشته و در مقابل پايداري او سرتسليم فرود مي اورند.از ايشان توقع وانتظاري بيش از اين است كه بعداز گذشت چند سال از تاسيس سايت وزين زيارتي هااولين مطلب را ارايه بدهند. اما اين را بفال نيك گرفته ضمن اظهار سپاس از ايشان كه با انتخاب مبرم ترين موضوع مطرح در قبال خطر قوام ودوام زمين اين كره ي شگفت استثناي خلقت همكاري را اغاز نموده براي اين عزيز ارزومند توفيقات بيشتر واستمرار همكاري با همولايتي هاي عزيز وگرامي ام هستم . باشد كه با ارايه مطالب ارزشمند در غنا وتنوع موضوعات سايت نقش ودين خود را ادا نمايند.

    دوست دارم 0
تبلیغات شما 1
تبلیغات شما 2

نظر سنجی

به نظر شما برای پیشرفت و اعتلای زیارت نیاز به اقدام در کدام موارد بیشتر احساس می شود؟
به نظر شما برای پیشرفت و اعتلای زیارت نیاز به اقدام در کدام موارد بیشتر احساس می شود؟
شما باید حد اقل یک گزینه را برای رأی انتخاب کنید!