جمعه, 10 فروردين 1403
شناسه خبر:832

به بهانه ی رفراندوم استقلال در کردستان عراق/ محمدجواد اله یاری

  • انداز قلم
مقالات

در کشور ایران طی قرون و اعصار اقوامی گونه گون با تنوع فرهنگ در کنار هم و در آرامش می زیسته و پشتیبان هم بوده اند.ایرانیان از دیرباز تا کنون در عین تنوع و تکثر قومی و فرهنگی ، الگویی ناب و بی همتا برای شیوه ی زندگی مناسب انسان ها در کنار یک دیگرند.

 

 

ایران کهن حداقل از  ده هزار سال پیش تا اکنون ، بنام کشور ایران وجود داشته است.

آن چه موجب مباهات و افتخار ما به عنوان ساکنین این مرز و بوم می باشد ، این که ایران در طی قرون و اعصار از اقوامی گونه گون با تنوع فرهنگی بسیار تشکیل شده که توانسته اند در کنار هم با آرامش بسر برند و به عنوان ملت یک پارچه ایران  و زبان فارسی به عنوان زبان ملی یک دیگر را دوست داشته و در گره گاه های سخت حامی و پشتیبان هم باشند و برای حفظ حدود و ثغور و استقلال میهن در کنار هم جان فشانی نمایند.

نمونه هایش فراوان و آشکار و از حد فزونند . از پیشدادیان و کیانیان  گرفته تا پهلوانان مطرح شده در شاه کار خلق شده بدست توانای فردوسی ( شاهنامه)  تا یعقوب لیث سیستانی و ابومسلم خراسانی و بابک خرم دین آذربایجانی و نادر شاه و لطفعلی خان زند و‌‌‌ ... . در هنگامه ی جنگ جهانی دوم ، اقدام متهورانه و نوع دوستانه ی سفیر وقت ایران که مسلمان بود در آلمان هنگام کشتار یهودیان توسط هیتلر ، این مرد شریف و وطن پرست و نوع دوست نه تنها یهودیان ایرانی تبار بلکه تا آن جا که ممکن بود برای دیگر یهودیان تحت خطر کشتار و نیستی پاسپورت ایرانی صادر و جان آنان را نجات داد و این ثبت تاریخی است.

در جنگ ۸ ساله ایران و عراق اگر  شهدا و جانبازان و اسرا  را مد نظر قرار دهیم خواهیم دید تمام اقوام ایرانی با هر باور و مذهبی در تمامی این سه گروه هستند و این تابلویی زیبا و روشن از یک ملت و یک کشور بودن ایرانیان را به نمایش گذاشته است. از منظر و نگاه جامعه شناسی و مردم شناسی و جمعیت شناسی و قوم شناسی و آن چه امروزه در یک کلمه و واژه ( اومانیسم= انسان مداری) نامیده شده، حول چرایی و چگونگی زیست انسان ها در جوار یک دیگر بنگریم، بی شک و با قطعیت تمام می توان ادعا کرد که ملت ایران ، از دیرباز تا کنون در عین تنوع و تکثر قومی و فرهنگی ، الگویی ناب و بی همتا برای شیوه ی زندگی مناسب انسان ها در کنار یک دیگرند و باید در تمامی دانشگاه های جهان این نحوه ی سلوک و همزیستی آموزش و تدریس شود.

آن چه غیر قابل توجیه و پذیرش است و باید مد نظر صاحب نظران قرار گیرد این است که پشت تصمیمات رهبران اقلیم کردستان عراق ، و اقداماتی مشابه آن در منطقه ی خاورمیانه ، وطن پرستی ، اتحاد و یک پارچگی ، آسایش و اعتلای زندگی مادی و معنوی قوم سلحشور و اصیل کرد و دیگر اقوام ، مشهود نیست و ایجاد کشورهای کوچک و بی تکیه گاه و بی آینده تنها و تنها خواست و ایده ال اسرائیل و سرمایه داری جهانی است . اگر به آلمان فدرال ، یا ایالات متحده ی آمریکا و یا کشورهای جدید و جوان به لحاظ استقلال ، نیک بنگریم برایمان واضح و آشکار می شود که همه ی آن ها هر یک به نوعی از سر ناچاری و برای حل مشکلات عدیده و برای این که بتوانند اختلافات و کشت و کشتار در بین خود را خاتمه دهند چنین جغرافیا و نقشه ای را به عنوان یک کشور فدرال پذیرفته و بر سر آن به توافق رسیده اند که کاری درست و عقلایی است ولی این به این معنا نیست که کشورهای ریشه دار و بن داری که میهن ما نیز در زمره ی اصیل ترین  و قدیمی ترین شان هست و قرن هاست زیباترین شیوه ی زندگی مسالمت آمیز را به نمایش گذاشته ایم، به تقلید و الگوبرداری از آن ها روی آوریم و تاریخ و افتخارات درخشان خود را آسیب جدی برسانیم. بالعکس همان طور که در سطور بالا ذکرش رفت شیوه ی زندگی و سلوک ما باید نمونه و الگو و چراغ راه دیگران قرار گیرد. پاینده ایران.

محمدجواداله یاری

ارسال نظر به عنوان مهمان

نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت به نمایش گذاشته خواهد شد
  • زاهد

    سلام.بسیار عالی وشیوا بود.سپاس از برادر الهیاری

    دوست دارم 0
تبلیغات شما 1
تبلیغات شما 2

نظر سنجی

به نظر شما برای پیشرفت و اعتلای زیارت نیاز به اقدام در کدام موارد بیشتر احساس می شود؟
به نظر شما برای پیشرفت و اعتلای زیارت نیاز به اقدام در کدام موارد بیشتر احساس می شود؟
شما باید حد اقل یک گزینه را برای رأی انتخاب کنید!