سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403
شناسه خبر:753

ترامپ و نظام سرمایه داری / محمد جواد اله یاری

  • انداز قلم
مقالات

 

 

این جمله ی معروف  را که دکتر شریعتی و تعداد دیگری از اندیشمندان و نویسندگان به کرات و به مناسبت های مختلف در آثار قلمی خود بکار گرفته اند و آن جمله نقل به مضمون این که (بگو از کجا وچگونه ارتزاق می کنی تا بگویم چگونه می اندیشی)

دراصل از گفته های مارکس نشات گرفته ، زیرا ایشان معتقد است خاستگاه فکری انسان ریشه در جایگاه اقتصادی اش دارد و درست هم هست.اهل تجارت و سودا هیچ گاه زحمت تولید و کشف و اختراع را به خود نمی دهند.متخصصین و اندیشمندان نیز حض و لذتشان در کشف یا اختراعی بدیع و در علوم انسانی تولید فکر ‌و حرف های نو برای پیشبرد و ترقی و تعالی جامعه است.نوع نگاه هر قشر نیز با کار اقتصادیشان همخوانی دارد.استثناعات و موارد خاص را چون از محدوده ی بحث خارجند صرف نظر می کنیم.ترامپ خاستگاه اقتصادی و مادی و ارتزاقش از درامد قمارخانه ها وکازینوها واملاکش و...است.ایشان محفوظات و داشته هایش به قدری حقیر و ناچیزند که افق دیدش را بسیار نزدیک و کوتاه می کند.لذا الان که بر اریکه ی قدرت ثروت مند ترین و قدرت مند ترین کشور جهان تکیه زده، راه حل هایی هم که ارایه می دهد و تجویز می نماید نمی توانند و نباید از محدوده داشته ها و شعورش فراتر باشند. منتهی سوال اساسی و بی پاسخ این است که بشریت وجهان مدرن را چه شده ودر چه عالمی سیر می کند که در فضایش ترامپ و ترامپ ها ظهور و نشو نما می کنند.از تلاشی و سقوط ابر قدرت کمونیسم (اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی) فقط ۱۷ سال می گذرد . طول عمرش هم از ۷۰ و اندی سال تجاوز نکرد علت سقوطش را متفقا خود رایی و انسداد جامعه و همه چیز را در اختیار یک جریان فکری و یک حزب قرار دادن دانسته اند.نظام  سرمایه داری  هم با مدیریت امثال ترامپ به سوی پرتگاه بی بازگشت سقوط گام بر می دارد و بر دلسوزان و آگاهان نوع دوست و شرافت مند فرض و واجب است که طرحی نو در اندازند ومیدان داری را از دست ترامپ وهم مسلکانش بگیرند . کسی یا جریانی که مدعی هدایت و راهبری و مدیریت جهان بشری است باید و لازم است مظهر و سمبل رواداری ‌٫ مدارا ، احترام به هم نوع و بری از زیاده خواهی ودتکبر باشد.باور کنیم که زرق و برق و کر و فر این ها صوری و بزک است و مسیر آسایش و آرامش و صلح  جامعه ی بشری با راهی که آن ها در پیش گرفته اند بسی فاصله دارد.

 

ارسال نظر به عنوان مهمان

نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت به نمایش گذاشته خواهد شد
  • ziyarati

    بدون شک انتخاب ترامپ باعث تعجب قسمت اعظم مردم دنیا شد. و باید منتظر پس لرزه ها و اتفاقات عجیب ناشی از تصمیمات او باشیم . ولی نباید فراموش کرد که ایشان طی یک فرایند دموکراتیک انتخاب شده اند و معمولاً در ادامه راه اشتباهات را تصحیح می نمایند.

    دوست دارم 0
تبلیغات شما 1
تبلیغات شما 2

نظر سنجی

به نظر شما برای پیشرفت و اعتلای زیارت نیاز به اقدام در کدام موارد بیشتر احساس می شود؟
به نظر شما برای پیشرفت و اعتلای زیارت نیاز به اقدام در کدام موارد بیشتر احساس می شود؟
شما باید حد اقل یک گزینه را برای رأی انتخاب کنید!